Karizmatikus keresztény kezdeményezés Izrael bibliai, prófétai szerepének betöltéséért
Közben súlyos a belpolitikai válság: válaszúton a 75 éves Izrael. Vajon - szól a hvg.hu kérdése - maradhat-e demokratikus és zsidó egyszerre?
Május 7-től pünkösdig világszerte mozgalom indult: imádkozni Izrael spirituális újjászületéséért és azért, hogy Isten minden nemzet előtt tegye egyértelművé Izrael iránti szeretetét.
A program Pál apostolt : "Testvéreim, szívem vágya és imája Istenhez Izraelért az, hogy üdvözüljenek." (Rómabéliekhez írott levél 10:1)
A kezdeményezések időzítése sem véletlen: közeledünk a keresztény pünkösd ünnepéhez, egyben kezdetét vette a zsidó vallás „hetek ünnepe” (héberül shavuot). Az International House of Prayer – az Imádság Nemzetközi Háza által vezetett mozgalom minden várakozást felülmúlva olyan nagy lendületet vett, hogy a világ minden tájáról milliók csatlakoztak néhány hét alatt, akik május 7-28. között böjtölésre és imádkozásra kötelezik el magukat a Biblia ószövetségi részét képező, Ézsaiás próféta könyvének 62. fejezetében olvasható próféciájára hivatkozva.
Fiatalok ünnepelik Izrael állam legújabbkori léte 75. éves függetlenségének napját.
Az International House of Prayer (IHOPKC) egy az Amerikai Egyesült Államok déli államaiban gyakori karizmatikus evangéliumi keresztény közösségek egyik mozgalma és missziós szervezete, amelynek székhelye a Missouri állambeli Kansas Cityben található. Tevékenysége a szentírás tévedhetetlenségén és a bibliai fogantatású imádság folyamatos ébrentartásán alapszik. Az IHOPKC nagy jelentőséget tulajdonít a bibliatanulmányozás, az ima, az istentisztelet, a böjt és az igazságszolgáltatás gyakorlatának.
A Kansas City Nemzetközi Imaházát Mike Bickle alapította 1999. május 7-én. A szervezet egy kis imateremben indult, amelyet Jézushoz forduló éjjel-nappali, folyamatos imádság helyének szentelnek azóta is. 1999. szeptember 19. óta a hét minden napján, 24 órában ad otthont a folyamatos imádságnak, élő istentiszteleti alkalmakat közvetítve, amit egyidejűleg sugároznak saját internetes oldalukon és a YouTube-on:
https://www.youtube.com/live/Fgm9UAzdzQY?feature=share
Azóta az IHOPKC kinőtte magát és több különböző helyen elterjedt Missouri államban. Ma már több ezer állandó önkéntes munkatársa és alkalmazottja, és további több ezer fiatal diák kapcsolódik rendszeresen imaszolgálatuk szervezéséhez, folyamatban tartásához.
Az IHOPKC doktrinálisan neoprotestáns, ún. evangelikális (nem tévesztendő össze az evangélikus, azaz Luther Márton tanai nyomán keletkezett történelmi protestáns egyházzal) a történelmi keresztény egyház (és felekezetei) szemszögéből nézve fundamentalista és karizmatikus közösség. Ez a típusú keresztyén teológiai és értékszemlélet, bibliai látásmód igen sokrétű formában főként az őshonos Amerikai Egyesült államok déli államaiban lett népszerű. Komoly társadalmi, sőt, adott esetben politikai hatása is van, miután politikailag előszeretettel sorolják be őket az erősen konzervatív világlátású, egyben politikai felfogású emberek és csoportok közé.
Mától, május 7-től, és egészen a május 28-i pünkösdig (a hetek ünnepéig) hívők milliói imádkoznak és böjtölnek a világ minden tájáról Izrael ébredéséért. Ez egybeesik az „omer számlálásával”, mivel húsvéttól pünkösdig hét naptári hetet számolnak. Vallásos hívő emberek – természetesen Izrael népe körében, de jelentős nyugati keresztény közösségekben is – milliók úgy élik meg ezt az ünnepet, mint ami arra emlékeztet napnál világosabban, hogy milyen csodákat tett meg választott népével az Örökkévaló! Ezen szemlélet szerint már maga az a tény, hogy Izrael népét mintegy kétezer év szétszóratása után egyben tartotta, majd összegyűjtötte, nem utolsóm sorban az államiság ajándékával gazdagította, egyértelműen a folyamatban lévő üdvtörténet bizonyítéka s egyben csodálatos jele...
A közel-keleti híreket nyomon követő olvasók számára közismert: Izrael napjainkban (is) komoly belpolitikai válság időszakát éli meg. Az ország többévtizedes palesztin-izraeli szembenállás gyakori fegyveres és bonyolult politikai, háborús következmény közepette él, és saját belső elemzéseik szerint is: a lakosság mélyen megosztott. A hvg.hu elemzése szerint: válaszúton a 75 éves Izrael. Vajon maradhat-e demokratikus és zsidó egyszerre? Lesz-e alkotmány?
„Körös-körül komoly bajok vannak a háború és az erőszak állandó fenyegetése miatt, de saját társadalmunkon belül is nagy problémákkal kell szembenéznünk. Ahogy láttuk, hogy Isten olyan erőteljesen munkálkodott a világjárványon keresztül, és sokan mélyebben elgondolkodtak az életről, a halálról és a spiritualitásról, úgy hisszük, hogy most is csodákat fog tenni közöttünk” – fogalmaz az Izrael helyzetét bizakodó keresztény szemszögből nyomon követő és azt biblikus testvéri hozzáállással támogató hírforrásunk.
Sok keresztény hívő van szerte a világon, akik azon a véleményen vannak, hogy Jézus Krisztus messiási küldetésének beteljesülésével, az immáron a világon bárhol, bármely nemzet gyermekeivel kötött új szövetség révén Izrael küldetése is beteljesedett. Az ima-közbenjárást meghirdető szervezet egyik fontos célja éppen az, hogy emlékeztessen mindenkit Istennek Izraellel kapcsolatos céljaira, és hogy – bibliai-teológiai értelmezésük szerint – a történelem Ura terveiben még sok minden vár Izraelre, ami az egész világra is kihatással lesz.
A CBN (Christian Broadcasting Network) beszámolója szerint az imahívás május 7-én kezdődik és 28-ig tart, többek között a mozgalom egyik úttörője magyarázza el, miért választották az Ézsaiás könyvéből vett részt: "Nem ismerek olyan fejezetet, amely több információt tartalmaz Isten Jeruzsálemmel kapcsolatos szándékáról, mint Ézsaiás 62. fejezete...".
Izrael újraéledéséről szóló prófécia
Ézsaiás próféta könyve 62. rész
1Nem hallgathatok Sion miatt, nem nyughatom Jeruzsálem miatt, míg nem ragyog igazsága, mint a hajnalfény, és szabadulása, mint az égő fáklya. 2Látni fogják igazságodat a népek, dicsőségedet az összes királyok. Új nevet adnak neked, melyet az ÚR maga határoz meg. 3Ékes korona leszel az ÚR kezében, királyi fejdísz Istened tenyerén. 4Nem mondanak többé elhagyottnak, országodat sem mondják pusztaságnak, hanem úgy hívnak, hogy gyönyörűségem, országodat pedig úgy, hogy férjnél van. Mert gyönyörködik majd benned az ÚR, és országodnak ő lesz a férje. 5Mert ahogy az ifjú elveszi a hajadont, úgy vesz el téged, aki felépít; ahogy a vőlegény örül menyasszonyának, úgy örül majd neked Istened. 6Falaidra, Jeruzsálem, őröket állítottam. Soha ne hallgassanak, se nappal, se éjjel! Ti, akik az URat emlékeztetitek, ne legyetek némák! 7Ne engedjétek, hogy néma maradjon, amíg helyre nem állítja, és dicséretének helyévé nem teszi Jeruzsálemet a földön. 8Az ÚR esküre emelte jobb kezét, erős karját: Nem adom többé gabonádat eledelül ellenségeidnek. Nem isszák többé idegenek mustodat, amelyért te fáradoztál, 9hanem azok élvezik, akik betakarítják, és dicsérik az URat: azok isszák meg szent udvaraimban, akik leszüretelik. 10Vonuljatok, vonuljatok ki a kapukon, készítsetek utat a népnek! Töltsétek, töltsétek föl az országutat, hányjátok le róla a köveket, állítsatok útjelzőket a népek között! 11Hírül adta az ÚR a föld széléig: Mondjátok meg Sion leányának: Jön már Szabadítód, vele jön szerzeménye, előtte jön munkája eredménye. 12Szent népnek nevezik őket, az ÚR megváltottainak, téged pedig sokat látogatott városnak hívnak, nem leszel elhagyatott! (Forrás: Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája, 1990)
Ahogyan Jézus utasította tanítványait a Máté 9:38-ban, imádkoznunk kell az aratás Urához, hogy küldjön munkásokat, imádkoznunk kell azért, hogy az Ő Szentlelke nyissa meg arab és zsidó testvéreink szívét az evangélium előtt, és imádkoznunk kell Jeruzsálem békéjéért - hirdeti meg imaszándékát egy másik különleges csoport, a Jézust messiásként elfogadó zsidóknak a világ több pontján (Izráelben is) élők közössége.
Céljuk, hogy imahálózatot építsenek ki szerte a világon.
Közre is adtak egy podcast-gyűjteményt, bizonyságtételeket, cikkeket és egy „Harmincegy nap ima” útmutatót, amely segít imádkozni és imacsoportokat vezetni az evangéliumi ébredés előmozdítása érdekében Izraelben.
Mi is a hetek ünnepe?
A Sávuót – a Hetek ünnepe, a Sínai-hegyen történt törvényadás emléknapja, az új kenyér ünnepe. A keresztény kultúrában (más tartalommal) megfelelője a pünkösd.
A zsidó hagyomány szerint Isten ezen a napon nyilatkoztatta ki a tízparancsolatot, és ekkor adta át a Tórát, mely az írott és a szóbeli tant is magában foglalta.
Ez az ünnep egy hosszabb ünnepkör lezárása is egyben. Az egyiptomi szolgaságból való szabadulás (pészah) csak a lélek és szellem szabadságának elérkezésével válhatott teljessé. Ezen az ünnepen ezt a teljessé vált szabadságot is ünnepli a zsidóság. Tulajdonképpen a nép születésének is tartják az évfordulót, ugyanis a törvények tették néppé, sőt választott néppé a zsidóságot.
A pészah óta hét naptári hét leteltével jön (idén május 27-én) a sávuót. A pészahi fizikai szabadulást a sávuóti szellemi, lelki szabadulás követi. Az ünnep Izraelben egy napos, Izraelen kívül két napig tart.
A sávuót szó esküvéseket is jelent, ugyanis e napon két eskü is elhangzott el.
Az egyik a zsidó nép részéről: „Azután vevé a szövetség könyvét, és elolvasá a nép hallatára; azok pedig mondának: Mindent megteszünk, a mit az Úr parancsolt, és engedelmeskedünk.” (2 Mózes 24:7; Károli fordítás).
A másik Isten részéről: „És lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép. Ezek azok az igék, amelyeket el kell mondanod Izrael fiainak.” (2 Mózes 19:6; Károli fordítás)
Ez az ünnep az új kenyér ünnepe is, pontos fordítás szerint ez a zsengék napja. Nevezik még aratási ünnepnek is. Amikor még állt a Jeruzsálemi templom, a szentélyben ezen az ünnepen mutatták be az új kenyeret (számos termény társaságában: búza, árpa, szőlő, füge, gránátalma, olajbogyó és datolya), és ekkor ettek először belőle. Az ünnepre a nép a fővárosba zarándokolt és mindent virágokkal díszítettek, még az állatokat is. A virágokkal való díszítés szokása máig is megmaradt a zsinagógákban.
KIS KITÉRŐ
Izraelben mintegy 30 000 Jézust messiásként elfogadó zsidó hívő él, ahol az összlakoság száma valamivel több mint 9 millió, ebből körülbelül 7 millió zsidó.
A zsidó (szóbeli) törvények betartása sokkal fontosabb az ortodox zsidók számára, mint a többi zsidó számára. Valójában minden tizedik ortodox zsidó, 79% mondja azt, hogy a zsidó vallási törvények betartása „elengedhetetlen” a zsidó önazonosság megéléséhez, a nem ortodoxok körében körében ez az arány mindössze 19%.
Azok a zsidók, akik elfogadják Jesuát (Jézust) Messiásuknak, gyakran kiszorulnak a családjukból, és családjuk olykor odáig megy, hogy a „kádist” imádkozza értük, az elhunytakért mondott imát…